11-04-07

NA ONZE EERSTE OVERWINNING

17.2.1941:We vertrekken met onze vrachtwagens in de richting van de rivier JABUS.18 en 19.3. zijn rustdagen. Eindelijk kunnen we weer wat op krachten komen. In vergelijking met ASOSA waar we vandaan komen, is het hier snikheet. 's Nachts is het erg moeilijk om de slaap te vatten.Op 19.3 organiseren we een feestje voor de verjaardag van onze Compagniekommandant Jef Van Fleteren. Later op de dag valt voor het eerst de regen die het kleine regenseizoen aankondigt. Diezelfde dag vertrekken de 1e, 2e en een deel van de derde Compagnie in de richting van GAMBELA, waar de Engelsen naar het schijnt onze hulp dringend nodig hebben. Op de foto ziet u hoe een veldkeuken eruit ziet.41Op 20.3.1941 komen vrachtwagens ons ook ophalen en samen met de rest van de derde Compagnie vertrekken we naar MALAKAL:afstand 370 km. Opnieuw is de hitte haast ondraaglijk. We rijden door de verlaten woestijnachtige vlakten van Soedan en we transpireren als nooit te voren. Omstreeks 17u30 komen we eindelijk aan in MALAKAL.54Op deze foto ziet u een inlandse vrouw in MALAKAL die ons eieren probeert te verkopen.De vrachtwagen van de Compagniekommandant is met pech gevallen en daardoor komt hij pas twee uur later aan. Gelukkig treffen we in MALAKAL stromend water aan, er zijn badkamers en eindelijk kunnen we ons weer eens grondig wassen. Maar de hitte is zelfs 's avonds nog heel intens. Wanneer we uit het bad komen en ons afgedroogd hebben zitten we na 5 minuten weer onder het zweet en we zijn al even nat als toen we in het bad lagen! Het eten in het hotel is niets bijzonders maar gelukkig ook erg goedkoop.Aspirant de Bergeyck informeert ons dat de militaire toestand in GAMBELA kritiek is: de Italianen bombarderen en de Engelsen zijn in het nauw gedreven en vragen de steun van het XIe Bataljon.Op 21.3.1941 wordt beslist om de vrachtwagens zo goed mogelijk te camoufleren. We gebruiken groene verf en op de nog natte verf wordt zand gegooid. Dit zorgt voor een grijsachtige of bruinachtige kleur.Omstreeks 9 uur vertrekken we naar NASIR. (270 km.) Aankomst om 17 u. Op dat ogenblik hebben we te maken met een tropisch onweer: een echte wolkbreuk.We worden verwelkomd door een wat oudere Engelse luitenant die ons 's avonds amuseert met allerhande kaartentrucs en met accordeonmuziek.22.3.1941: Om 6u30 vertrekken we naar GAMBELA om de rest van het derde bataljon terug te vinden. De rijweg is in bijzonder slechte staat en de gemiddelde snelheid valt terug beneden de 20 km. per uur. Omstreeks 16 uur steekt een geweldige zandstorm op. We zijn genoodzaakt om te stoppen want de zichtbaarheid is beneden 1 meter gevallen.Wordt vervolgd

20:57 Gepost door felixdenis in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.